قصر خیال

به نور نگاه کن سایه ها پشت سرت خواهند بود

قصر خیال

به نور نگاه کن سایه ها پشت سرت خواهند بود

قصر خیال

هیس....
سکوت کن
اینجا قلب ها سخن میگویند
وارد شدی به قصرخیال
اینجا قصر من و قصر تمام کسانیست که زمینی نیستند
گاهی از درون قصر برایت میگویم
از اهالیش
از دوستی ها و پیمان ها و
حرف هایش
گاه نیز از زمین برایت خبر میاورم
گاه از ستاره ها سخن میگویم
گاه از درختان!
اینجا همه چیز حرف دارد
اینجا قصریست به وسعت آسمان
برای همه ی کسانی که
میخواهند از زمین فاصله بگیرند
برای همه ی کسانی که
میخواهند قلبشان برای خدا باشد
اینجا قصر خیال
و من شاهزاده ی شب
به احترام قلب خودت
بپا خـــیز!

جسم و روح

یک دلتنگی هم است که سوا از دلتنگی خانواده و دوست و آشناست. دلتنگی که فقط وقتی جایی زندگی کنید که زبان اهالی اش با شما فرق دارد به سراغتان می آید. با اینکه ما زبان فارسی را همراه زبان آذری از کودکی یاد می گیریم و حرف می زنیم اما نمی توان کتمان کرد که زبان اهالی شهر و مردم شمال غرب کشور آذری است. من آدم تعصبی نیستم و فارسی را به خوبی زبان آذری حرف می زنم اما گاهی احساس می کنم گوش هایم بیشتر از ظرفیتشان فارسی شنیده اند. احساس می کنم یک چیزی کم است، یک عنصری در بدنم کم شده است، مثل عنصر زبان مادری! 

دیروز نشستم و چند آهنگ قدیمی آذری دانلود کردم که شاید اگر در شهر خودم بودم اصلا سراغشان نمی رفتم اما خودم و خدا میداند با چه لذتی هر تِرَک آن را چند هزار بار گوش دادم....

یکی اش را اینجا می گذارم شاید دوست داشتید :)



  • شاهزاده شب

یاران شاهزاده (۱۵)

هم‌ذات پنداری کنندگانیم:)
خیلی قشنگه ترکی که انتخاب کردی.
انگار تورکی خونت اومده پایین اینجور وقت‌ها
پاسخ:
بله :))))

ممنون، همه آذری زبونا این آهنگو میشناسن :)) اره دقیقا
به به...آذری ها خون در رگهای ایران. اگه اونا هم فارسی دوست نداشته باشن ما دوستشون داریم :)
پاسخ:
جسارت نباشه اصلا بحث دوست داشتن یا نداشتن نبود. من اتفاقا زبون فارسی رو بسیار دوست دارم و خودم در زمینه دوبله با همین زبون فعالیت دارم!
بحث دلتنگی زبان مادری هست . مثل کسی که مثلا انگلیسی رو کامل مسلط باشه ولی تو کشور خارجی بازم دلش برای زبون فارسی تنگ بشه
  • آسـوکـآ آآ
  • همینطوره...
    مخصوصا اگه بره شهری که توش غیر همزبونات باشن و صدای یه همزبون بشنوی، دلت میخواد بری پیشش و بگی تورو خدا فقط تو حرف بزن من زبان مادریمو تو گوشام ذخیره کنم.
    پاسخ:
    اره :)))))) اینجا(تهران) هم آذری زبون خیلیه البته :)
  • פـریـر بانو
  • من هم که گفتم نظرم رو در این مورد. :))
    دلتنگیش یه‌طرف و شنیدن این آهنگ‌ها و لذت عجیب‌غریبی که ازش می‌بری یه‌طرف...
    پاسخ:
    آره بحث مفصلی داشتیم با هم :)))
    اره میبینی؟  درخت ریشه ش رو از یاد نمیبره...
    یادم افتاد به چند روز پیش.
    سوار اتوبوس بودم و می‌رفتم سمت سمیرم. رسیدم ترمینال صفۀ اصفهان. بلیط سمیرم رو خریدم و چون نیم‌ ساعتی وقت داشتم، نشستم روی صندلی‌های فلزی ترمینال که استراحت کنم. همین‌طور که نشسته بودم یهویی گوش‌هام تیز شد. یه لهجۀ سمیرمی غلیظ از یکی دو ردیف عقب‌تر به گوشم رسید. برای چند ثانه برگشتم و فقط دوتا دختری که داشتن سمیرمی صحبت می‌کردن رو نگاه کردم. این‌قدر خوب بود شنیدن یک زبان آشنا و لهجۀ آشنا که حد نداشت. :)

    پاسخ:
    چقد خوبه که همه این حسو درک میکنن
    خیلی کیف میده. وقتایی که با مترو میرم و یهو یه آهنگ آذری پخشه یا یکی داره میخونه لبخند ناخودآگاه میاد تو لبم
    لهجه ما گاهی به تمسخر گرفته میشه :(
    کاش برای لهجه ها و گویش ها احترام قایل بشیم 

    + ببخشید بی ربط کامنت گذاشتم
    پاسخ:
    نباید توجه کرد :) 
  • ریش قرمز (میلاد)
  • هر کسی کاو دور مان از اصل خویش
    باز جوید روزگار وصل خویش
    :)
    پاسخ:
    دقیقا شعر مناسب با متن :)
  • פـریـر بانو
  • دقیقا...
    و همین بیتی که میلاد گفت...
    پاسخ:
    آره :)
  • ح م کامران نیرومند
  • بو قالا داشلی قالا....قورقورام یار گرمسار گوزللرین یاشلی قالار، انشالله گوزلرینگ یاشلی اولماسین شازده خانم 
    پاسخ:
    گورخورام یار گلمییه گوزلریم یاشلی قالا!! 
    ممنون از شما 
    بیا همدیگه رو دیدیم تو همه‌اش ترکی حرف بزن. من بلد نیستم حرف بزنم. ولی گوش می‌دم بهت. بعد سعی می‌کنم ترکی جوابت رو بدم. بعد بشین یه دل سیر به مسخرگیم بخند. 
    پاسخ:
    باشه باشه حتما :)))))))))))))))))
    این که عشق و علاقه به زبان مادری خیلی زیباست 
    پاسخ:
    ممنون :)
    منم این چند وقته که خونه بودم قشنگ حس می‌کنم فارسی خونم اومده پایین :))
    زنگ زده بودم دانشگاه یه چیزی بپرسم. می‌خواستم بگم تو رو خدا قطع نکن بازم باهم فارسی حرف بزنیم :دی
    گفت شنبه هم زنگ بزن کارتو پیگیری کن. الان بی‌صبرانه منتظر شنبه‌ام.
    پاسخ:
    من فارسی خونم تموم نمیشه چون هر روز حرف میزنم با محسن :)))))
    ولی آره برعکسشم اتفاق میفته :)
    پست و کامنت‌ها رو خوندم بعد دیدم که من اصلا نمیتونم درکتون کنم. '_' بعد الان دارم غبطه میخورم بهتون که دوتا زبون بلدین :( 
    پاسخ:
    حالا یه روز شاید تجربه کنی :)
  • زری الیزابت
  • منم با اینکه شاید ماهی یه بار یه کلمهٔ ترکی از دهنم دربیاد ولی وقتی آهنگای ترکی می‌شنوم بسیار بسیار مشعوف می‌شم.
    پاسخ:
    بلاخره بحث ریشه ست :))
  • حمید آبان
  • این حس ناسیونالیستی بین همه اقوام وجود داره و کسی جز یک آذری زبان این حال شما رو درک نمیکنه :)
    موسیقی هم همیشه زبان حرف های نگفته ست، و ما آذری زبان ها که با موسیقی پیوند دیرینه ای داریم، شاید بیش از دیگران باهاش هم ذات پنداری می کنیم..

    + من تازه به "قصر خیال" آمدم، ضمن پوزش از اینکه بی اجازه وارد شدم، امیدوارم حضورم رو پذیرا باشید..
    پاسخ:
    بله درسته :) 
    + خوش اومدین، امیدوارم از گشت و گذار تو قصر لذت ببرین
    نظر دادن تنها برای اعضای بیان ممکن است.
    اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید لطفا ابتدا وارد شوید، در غیر این صورت می توانید ثبت نام کنید.

    .::AvA::.